פבר 25, 2019
admin

תורם מהונו, נדבן

הולדתה של פילנתרופיה מודרנית

בעולם שבו פערים חברתיים וכלכליים הולכים ומתרחבים, הפילנתרופיה מהווה כוח מניע משמעותי לשינוי חברתי ולקידום רווחת האדם. מקורה של המילה "פילנתרופיה" ביוונית העתיקה, ומשמעותה המילולית היא "אהבת האנושות". אולם, בעידן המודרני, משמעותה התרחבה הרבה מעבר לאהבה גרידא, והפכה לפעילות מאורגנת ומתוכננת היטב, המכוונת להשגת מטרות חברתיות ארוכות טווח. בהקשר היהודי, הפילנתרופיה מהווה המשך והרחבה של מסורת הצדקה, אך היא חורגת ממנה בהיקפה, במטרותיה ובשיטות פעולתה. בעוד שהצדקה המסורתית התמקדה בעיקר בסיוע מיידי לנזקקים, הפילנתרופיה המודרנית מכוונת ליצירת שינוי מערכתי ובר-קיימא בתחומים רחבים כמו חינוך, בריאות, מדע ותרבות.

דמות מפתח בעיצובה של הפילנתרופיה היהודית המודרנית

אחת הדמויות המרכזיות שעיצבו את פני הפילנתרופיה היהודית המודרנית היא הברון אדמונד ג'יימס דה רוטשילד. נולד בשנת 1845 למשפחת בנקאים יהודית מפורסמת בצרפת, רוטשילד גדל בסביבה שהעריכה השכלה, תרבות ומסורת יהודית. בניגוד לאחיו שהשתלבו בעסקי הבנקאות המשפחתיים, אדמונד פיתח תשוקה לאמנות ולתרבות, וכן עניין עמוק בגורל העם היהודי. חינוכו, שכלל לימודי עברית, תורה והיסטוריה יהודית, הניח את היסודות לקשר העמוק שלו עם מורשתו היהודית ולרצונו לתרום לעמו. נישואיו לאדלהייד, בתו של בן דודו וילהלם קרל רוטשילד, שגדלה בבית בעל אוריינטציה דתית חזקה, חיזקו עוד יותר את זיקתו למסורת היהודית.

מגרעיני מודעות לפרויקט חיים

נקודת המפנה בחייו של רוטשילד, שהובילה אותו להפוך לאחד הפילנתרופים המשפיעים ביותר בהיסטוריה היהודית המודרנית, הייתה פרוץ "הסופות בנגב" ברוסיה בשנת 1881. אירועים אלה, שכללו פוגרומים אלימים נגד יהודים, זעזעו את העולם היהודי והובילו להתעוררות לאומית. רוטשילד, שהיה מעורב במאמצי הסיוע ליהודי רוסיה, הגיע למסקנה כי פתרון בר-קיימא לבעיית היהודים טמון בהקמת מרכז לאומי בארץ ישראל. השפעתם של אישים כמו הרב צדוק כהן, הרב הראשי של פריז, וקרל נטר, מייסד בית הספר החקלאי מקווה ישראל, חיזקו את תפיסתו זו וסייעו בגיבוש חזונו לפיתוח היישוב היהודי בארץ ישראל.

מחזון למציאות: המעורבות בארץ ישראל

מעורבותו האינטנסיבית של רוטשילד בארץ ישראל החלה ב-1882, כתגובה לבקשת עזרה ממתיישבי ראשון לציון. מה שהחל כסיוע מצומצם – מימון חפירת באר ותמיכה במשפחות נזקקות – הפך במהירות למפעל חיים מקיף. רוטשילד הרחיב את תמיכתו לכל המושבות החדשות, משלב מומחים חקלאיים מצרפת להדרכת המתיישבים, במיוחד בתחום גידול הכרמים וייצור היין. הוא לא הסתפק בתמיכה כלכלית גרידא, אלא יצר מערכת תמיכה כוללת שכללה קצבאות חודשיות, מימון שירותי בריאות, חינוך ודת.

כדי להבטיח ניהול יעיל של השקעותיו, רוטשילד פיתח את "שיטת הפקידות", ממנה פקידים לפיקוח על הקצאת הכספים במושבות שונות. אף שגישה זו עוררה לעתים מתחים עם המתיישבים בשל אופייה הריכוזי, היא אפשרה את המשך קיומן וצמיחתן של המושבות בתקופה קריטית. למעשה, ללא תמיכתו הנרחבת של רוטשילד, ספק אם היישוב היהודי החדש בארץ ישראל היה שורד את שנותיו הראשונות הקשות.

אבולוציה של גישה פילנתרופית

עם הזמן, הגישה הפילנתרופית (תורם מהונו, נדבן) של רוטשילד עברה שינויים משמעותיים, המשקפים תובנות עמוקות לגבי טבעה של עזרה אפקטיבית. הוא הבין כי תלות מתמשכת בתמיכה חיצונית עלולה למנוע התפתחות של עצמאות כלכלית. כתוצאה מכך, בשנת 1901, העביר את ניהול המושבות לידי חברת יק"א (Jewish Colonization Association), תוך שהוא ממשיך לתרום כספים לפיתוחן. צעד זה סימן את תחילתו של תהליך שנועד להפחית את התלות הישירה של המתיישבים בו ולעודד את עצמאותם הכלכלית.

בשנת 1923, רוטשילד נקט צעד נוסף בהתפתחות גישתו הפילנתרופית כאשר הקים את חברת פיק"א (Palestine Jewish Colonization Association) בהנהלת בנו, ג'יימס ארמן רוטשילד. מהלך זה נועד לאפשר ניהול יעיל יותר של ההשקעות בארץ ישראל, תוך שמירה על מעורבות משפחתית בפרויקט. גישה זו שיקפה תפיסה פילנתרופית מתקדמת, המדגישה לא רק סיוע מיידי, אלא גם יצירת תשתית לצמיחה כלכלית וחברתית ארוכת טווח.

השפעה מרחיקת לכת על נוף הארץ

היקף השקעותיו של רוטשילד בארץ ישראל היה חסר תקדים. הוא השקיע למעלה מחמישה מיליון לירות שטרלינג, סכום עצום באותה תקופה, ברכישת קרקעות ובפיתוח יישובים. תחת חסותו נרכשו כ-500,000 דונם אדמה, עליהם הוקמו כמעט שלושים יישובים. מעבר לתמיכה ביישובים חקלאיים, רוטשילד השקיע בהקמת תשתית תעשייתית, כולל מפעלים, יקבים ובתי חרושת, שהניחו את היסודות לכלכלה היהודית המודרנית בארץ ישראל.

תרומתו של רוטשילד חרגה מההיבט הכלכלי גרידא. הוא תמך בפרויקטים תרבותיים וחינוכיים, כגון הקמת בתי ספר ומוסדות ציבור, ואף השפיע על התכנון העירוני והארכיטקטורה, כפי שניתן לראות בתכנון המרשים של זכרון יעקב. פעילותו הענפה לא רק סייעה להישרדותו של היישוב היהודי בתקופה קריטית, אלא גם הניחה תשתית חיונית למה שיהפוך בהמשך למדינת ישראל.

מורשת מתמשכת בפילנתרופיה היהודית

השפעתו של הברון רוטשילד על הפילנתרופיה היהודית חורגת הרבה מעבר לתקופת חייו. גישתו, המשלבת תמיכה כספית ישירה עם השקעה אסטרטגית בתשתיות ובפיתוח ארוך טווח, הפכה למודל לפילנתרופים יהודים רבים בדורות הבאים. היא הדגישה את חשיבותה של תמיכה מערכתית, המכוונת ליצירת שינוי בר-קיימא, ולא רק לסיוע זמני.

הקשר העמוק שיצר בין פילנתרופיה לבין בניין הארץ השפיע רבות על האופן שבו נתפסת התרומה לישראל בקרב יהדות התפוצות עד היום. רבים מהפילנתרופים היהודים המובילים כיום ממשיכים במסורת זו, משלבים תמיכה בישראל עם פרויקטים בקהילותיהם המקומיות.

בנוסף, הדגש ששם רוטשילד על חינוך, תרבות ומדע כאמצעים לקידום החברה היהודית, היווה השראה לדורות של תורמים ומוסדות פילנתרופיים. כיום, ניתן לראות את השפעתו בפעילותן של קרנות גדולות כמו יד הנדיב, הממשיכה את מורשת משפחת רוטשילד, וכן בגישתם של פילנתרופים יהודים ברחבי העולם.

מורשת זו ממשיכה לעצב את האופן שבו נתפסת ומיושמת הפילנתרופיה היהודית בעידן המודרני. היא מדגישה את החשיבות של חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח, שילוב בין מחויבות לערכים יהודיים מסורתיים לבין גישות חדשניות לפיתוח חברתי וכלכלי, ואת הצורך באיזון בין תמיכה ישירה לבין יצירת תנאים לעצמאות וצמיחה.

לסיכום, הברון אדמונד ג'יימס דה רוטשילד לא רק תרם תרומה מכרעת להתפתחותה של ארץ ישראל, אלא גם עיצב מחדש את מושג הפילנתרופיה היהודית. גישתו החדשנית, המשלבת חזון ארוך טווח עם מעורבות אישית עמוקה, ממשיכה להשפיע על עולם הפילנתרופיה (תורם מהונו, נדבן) היהודית עד ימינו אלה, ומהווה מודל לפעילות פילנתרופית אפקטיבית ובעלת השפעה מתמשכת.

כתוב תגובה


+ תשע = 12

s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S