פבר 25, 2019
admin

סופר אמריקאי

ארבעה ענקים, אמריקה אחת: דיוקן השוואתי של טוויין, סטיינבק, פיצג'רלד והמינגוויי

הקול האמריקאי: ארבעה סופרים שעיצבו את פניה של הספרות במאה ה-20

בתולדות הספרות האמריקאית ניצבים ארבעה אישים כמגדלורים שעיצבו את נתיב הפרוזה המודרנית: מארק טוויין, ג'ון סטיינבק, פרנסיס סקוט פיצג'רלד וארנסט המינגוויי. יותר מסופרים דגולים, הם היו כרוניקנים של האומה, שכל אחד מהם לכד בכישרון את רוח תקופתו – טוויין את "העידן המוזהב" שלאחר מלחמת האזרחים, פיצג'רלד את ההתלהבות והשבר של "שנות הג'אז", סטיינבק את המאבק האנושי ב"שפל הגדול", והמינגוויי את הצלקות שהותירו מלחמות העולם. הכרתם הבינלאומית, שבאה לידי ביטוי בפרסי נובל לספרות שהוענקו להמינגוויי (1954) ולסטיינבק (1962), ובפרסי פוליצר שבהם זכו השניים, אינה מעידה רק על איכות כתיבתם, אלא על יכולתם לזקק את החוויה האמריקאית למצב אנושי אוניברסלי. מאמר זה אינו מבקש לסכם את קורות חייהם בנפרד, אלא ליצור דיוקן השוואתי, הבוחן כיצד התמודדו ארבעת הענקים הללו עם תמות יסוד של המרחב, הזהות והמוסר האמריקאי, וכיצד, מתוך התמודדות זו, יצרו קול חדש, מורכב ורב-פנים לספרות ארצם.

האדמה המובטחת והארץ הגזורה: המרחב האמריקאי כגיבור ספרותי

עבור ארבעת הסופרים, הנוף האמריקאי לא היה רק תפאורה, אלא דמות פעילה ומרכזית המעצבת את גורל גיבוריהם. אצל מארק טוויין, סופר אמריקאי, שהכיר כל פיתול בו מעבודתו כנווט, נהר המיסיסיפי הוא הזירה המרכזית. ב"הרפתקאותיו של האקלברי פין", הנהר הוא עורק של חופש, נתיב בריחה מהציוויליזציה הצבועה, אך גם מרחב מסוכן ובלתי צפוי. ג'ון סטיינבק, לעומתו, מיקד את מבטו באדמת קליפורניה. עמק סלינאס ב"קדמת עדן" הוא גן עדן פוטנציאלי, זירה למאבק תנ"כי בין טוב לרע, בעוד שהדרכים המאובקות המובילות מערבה ב"ענבי זעם" הופכות לסמל של הבטחה שהוכזבה ומאבק הישרדות נואש. הנוף של פ. סקוט פיצג'רלד שונה בתכלית; הוא אורבני וחברתי. האחוזות המפוארות של לונג איילנד ב"גטסבי הגדול" או בתי הקפה של פריז אינם אלא חזית נוצצת המסתירה ריקנות מוסרית ושקיעה. המרחבים שלו הם כלובים של זהב. ארנסט המינגוויי, מנגד, לקח את גיבוריו אל הטבע הפראי כזירת מבחן קיומית. בין אם ביערות מישיגן של נעוריו, בסוואנה האפריקאית ב"שלגי הקילימנג'רו", או בים הפתוח מול חופי קובה ב"הזקן והים", הטבע אצלו הוא מקום שבו האדם מתמודד עם כוחות גדולים ממנו, ושם נמדדים אומץ לבו וכבודו.

בין שדות הקרב של אירופה לשדות האבק של אוקלהומה: ייצוג הטראומה הלאומית והאישית

השבר והטראומה, אישית ולאומית, היוו מנוע יצירתי רב עוצמה עבור ארבעתם. המינגוויי ופיצג'רלד הפכו למזוהים עם "הדור האבוד" שלאחר מלחמת העולם הראשונה. עבור המינגוויי, ששירת כנהג אמבולנס באיטליה ונפצע קשה, המלחמה הייתה חוויה מכוננת שהטביעה את חותמה על כל יצירתו. הפציעה, הכאב וההתפכחות האכזרית מהאידיאלים הפכו לבסיס של "הקץ לנשק" ועיצבו את הקוד הסטואי של גיבוריו. פיצג'רלד, אף שהתגייס אך לא נשלח לחזית, הפך לדוברו של הדור שחזר מהמלחמה אל עולם שערכיו התנפצו. הוא תיאר את הריקוד הנואש על פי התהום, את ההדוניזם שנועד לחפות על אובדן המשמעות. סטיינבק, לעומתם, תיעד מלחמה מסוג אחר: המלחמה הכלכלית והחברתית של השפל הגדול. הוא ראה עצמו כ"כתב צבאי" בחזית זו, ו"ענבי זעם" הוא כתב אישום חריף נגד מערכת שנטשה את אזרחיה. גם מארק טוויין, שחווה את מלחמת האזרחים לפרק זמן קצר בלבד, השתמש בטראומה הלאומית כמקור לסאטירה נוקבת על האופן שבו בני אדם מובלים לאלימות בשם אידיאלים נעלים לכאורה.

מדיאלקט ועד תיאוריית הקרחון: החיפוש אחר פרוזה אמריקאית אותנטית

תרומתם של הארבעה לא הסתכמה בתוכן, אלא חוללה מהפכה של ממש בסגנון הכתיבה. מארק טוויין נחשב לאבי הפרוזה האמריקאית המודרנית בזכות החלטתו האמיצה לכתוב בשפתם המדוברת של אנשים פשוטים. השימוש שעשה בדיאלקטים דרומיים ב"האקלברי פין" שבר את התלות באנגלית הבריטית המעונבת והעניק לגיטימציה לקול האמריקאי האותנטי. ארנסט המינגוויי, סופר אמריקאי, המשיך את המהפכה בכיוון אחר לגמרי. הוא פיתח סגנון מינימליסטי ותמציתי, המבוסס על "תיאוריית הקרחון": רק שמינית מהסיפור גלויה על פני השטח, והכוח הרגשי טמון במה שלא נאמר. משפטיו הקצרים והדקלרטיביים, נטולי התואר, יצרו סגנון דחוס ועוצמתי שהשפיע על כותבים בכל העולם. ג'ון סטיינבק, מצדו, שילב ריאליזם נטורליסטי עם נגיעות ליריות עמוקות. הוא תיאר את המציאות הקשה והמפורטת של חיי הפועלים, אך עשה זאת בחמלה ובסימפתיה שהעניקו ליצירותיו ממד אנושי וחם. סגנונו של פיצג'רלד היה כמעט הפוך מזה של המינגוויי: פרוזה עשירה, פיוטית ונוצצת, מלאת דימויים מרהיבים, שלכדה באופן מושלם את הדואליות של דור הג'אז – את הזוהר החיצוני ואת הריקבון הפנימי.

"ההתרסקות": המחיר האישי של היצירה והצל הכבד של הטרגדיה

הזוהר הספרותי של ארבעת הענקים הללו הועם תדיר על ידי צללים כבדים בחייהם האישיים. הטרגדיות שחוו לא היו הערות שוליים בביוגרפיה שלהם, אלא חומר הגלם שממנו עוצבו רבות מיצירותיהם. חייו של פ. סקוט פיצג'רלד היו התגלמות הטרגדיה של "דור הג'אז" שהוא כה היטיב לתאר: מערכת יחסים סוערת והרסנית עם אשתו זלדה, שסבלה ממחלת נפש, מאבק מתמיד באלכוהוליזם, וחובות כספיים שהובילו אותו לכתוב תסריטים בהוליווד, עבודה שבז לה. ספרו "ההתרסקות" הוא עדות כואבת לקשר הבלתי נפרד בין חייו המתפוררים ליצירתו. גם ארנסט המינגוויי, שטיפח תדמית של גבריות קשוחה, ניהל מאבק מתמשך בשדים פנימיים. פציעותיו הרבות, ארבע מערכות נישואין כושלות, אלכוהוליזם כבד ודיכאון עמוק הובילו אותו לבסוף להתאבדות בירייה. המוטיבים של מוות, אומץ וכבוד ביצירותיו מהדהדים את ניסיונו הנואש למצוא קוד מוסרי בעולם כאוטי ואת מאבקו הפרטי בכאב. אפילו מארק טוויין, ההומוריסט הגדול של אמריקה, לא חמק מהטרגדיה. מותם של אשתו האהובה אוליביה, שלוש מארבעת ילדיו, ופשיטת רגל קשה, הפכו את כתיבתו המאוחרת למרירה, פסימית וצינית הרבה יותר.

מצפון האומה: סאטירה, ריאליזם ואקזיסטנציאליזם ככלי לביקורת חברתית

כל אחד מארבעת הסופרים שימש, בדרכו, כמצפון עבור החברה האמריקאית, כשהוא משתמש בכלי ספרותי שונה כדי לחשוף את כשליה. מארק טוויין היה הסאטיריקן האולטימטיבי. באמצעות ההומור החד והארסי שלו, הוא תקף בחריפות את הגזענות הממוסדת (ב"האקלברי פין"), את הצביעות הדתית ואת השחיתות הפוליטית של "העידן המוזהב". הוא היה אמן חשיפת הפער בין האידיאלים האמריקאיים למציאות המכוערת. ג'ון סטיינבק, לעומתו, פעל מתוך עמדה של ריאליזם סוציאליסטי. הוא היה קולם של המושתקים, של פועלי החקלאות המנוצלים והמהגרים העניים. ספריו, ובראשם "ענבי זעם", הם כתב אישום נוקב נגד הקפיטליזם הדורסני וחוסר הצדק המובנה בחברה. הביקורת של פיצג'רלד הייתה ממוקדת יותר, והופנתה כלפי האליטה העשירה. הוא חשף את הריקנות המוסרית, את הניוון ואת העובדה שהחלום האמריקאי הפך למרדף חלול אחר ממון ותהילה. המינגוויי, לעומתם, הציע ביקורת קיומית יותר. הוא לא התמקד במבנים חברתיים, אלא באובדן הערכים בעולם המודרני. בתגובה לשבר ולכאוס, הוא הציע קוד אישי של גבורה, מקצוענות ו"חן תחת לחץ" – ניסיון נואש של היחיד לשמר את כבודו בעולם שאיבד את כבודו שלו.

מעבר לדף המודפס: מורשתם הנצחית של ענקי הספרות האמריקאית

מדוע, עשרות שנים ולמעלה ממאה לאחר מותם, אנו עדיין קוראים, מתווכחים ולומדים את יצירותיהם של טוויין, סטיינבק, פיצג'רלד והמינגוויי? התשובה נעוצה ביכולתם הנדירה לחרוג מגבולות זמנם ומקומם. הם לא רק תיעדו את אמריקה, אלא השתמשו בה כמעבדה לבחינת אמיתות אוניברסליות על המצב האנושי. החיפוש אחר חירות וכבוד בנהר הגדול של טוויין; המאבק על צדק ותקווה מול אטימות המערכת אצל סטיינבק; ההתפכחות הכואבת מהאשליה והשבר שבמרדף אחר החלום אצל פיצג'רלד; והניסיון למצוא משמעות וקוד של התנהגות בעולם אלים וחסר פשר אצל המינגוויי. אלו אינן רק תמות אמריקאיות, אלא שאלות יסוד אנושיות. יצירות המופת שלהם – "האקלברי פין", "ענבי זעם", "גטסבי הגדול", "הקץ לנשק" – אינן רק קלאסיקות, אלא טקסטים חיים, המעוררים דיון מתמיד ומוכיחים את הרלוונטיות הבלתי נגמרת שלהם. הם העניקו לאמריקה את קולה הספרותי, ובכך העניקו לעולם כולו מראה חדשה שבה יוכל להתבונן בעצמו.

כתוב תגובה


שמונה − 6 =

s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S